pooyesh.babol

نشریه علمی پژوهشی اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

اعلام زمان هفته پژوهش و اسامی معلمان پژوهنده برتر

از : مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بابل          

به : کلیه مدارس                                                             

م : زمان هفته پژوهش و اسامی معلمان پژوهنده برتر

       سلام علیکم

  با احترام و تسلیت شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)، با عنایت به شیوه نامه شماره 608/69414 مورخه 15/9/89 اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران مبنی بر اعلام هفته پژوهش از تاریخ 4 الی 9 دی ماه جهت ارج گزاری فعالیت های پژوهشی اسامی نفرات برتر سیزدهمین دوره اقدام پژوهی به شرح پیوست اعلام می گردد.

   ضمن آرزوی توفیق برای همکاران فوق و تقدیر از ایشان در همین مناسبت ، مقتضی است تا مدیران محترم نیز در مدارس از این عزیزان تقدیر به عمل آورده و امیدواریم در سال های آتی شاهد حضور گسترده تر و موفقیت های افزون تری برای همه همکاران عزیز در طرح های اقدام پژوهی باشیم. ان شاء ا...  

رمضـان بــراری

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بابل

« هوالعلیم »

برگزیدگان استانی و راه یافتگان به مرحله کشوری

سیـزدهمیـن دوره اقـدام پژوهـی شهرستان بابـل در سال 1389

ردیف

معلم پژوهنده

عنـوان اقـدام پـژوهـی

1

خانم شهربانو

بیانی بندپی

چگونه توانستم توانایی دانش آموزانم را

در حل مسائل ریاضی پایه پنجم ابتدائی

افزایش دهم ؟

2

خانم صغری

عالیشاه

چگونه توانستم با استفاده از راهبرهای

عملی، مسائل و مشکلات انضباطی

دانش آموزان سال اول متوسطه را

در درس مطالعات اجتماعی برطرف کنم ؟

 

برگزیدگان مرحله شهرستانی سیزدهمین دوره اقدام پژوهی

شهرستان بابل در سال 1389

ردیف

معلم پژوهنده

عنـوان اقـدام پـژوهـی

3

مریم جمشیدی

چگونه توانستم با کاربست تدریس مبتنی بر IT

اختلالات رفتاری و یادگیری فاطمه را حل کنم ؟

4

سهیلا

شرف زاده

چگونه توانستم یادگیری درس ریاضی

دانش آموزم را بهبود بخشم ؟

5

محمد مبشری

چگونه توانستم با بکارگیری اعضاء انجمن اولیاء و مربیان

،دبستانی با نشاط را در طول سال داشته باشم؟

6

فاطمه

فروتن نیاکی

چگونه توانستم با خلق اشعار کودکانه مشکل

خواندن را در دانش آموزان بهبود بخشم ؟

7

سیده اکرم

حسین­زاده

ساداتی

چگونه توانستم دانش آموزانم را در پایه پنجم ابتدائی

دبستان شهید باهنر بابل به درس ریاضی علاقمند کنم؟

8

سیده مریم محسنی

چگونه توانستم دانش آموز مردودی پایه اول را

در کلاس امیدوار کنم ؟

9

صفیه

سلیمان نژاد

تهیه و تنظیم : واحد تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389ساعت 14:11  توسط امیدبابانیا  | 

اهمیت و جایگاه تحقیق

« بسم الله الرّحمن الرّحیم »

اهمیت و جایگاه تحقیق :

علم تقلیدی بود بهر فروخت  ***  چون بیابد مشتری خوش بر فروخت

مشتری علم تحقیق حق است  ***  دائما بازار او با رونق است

از محقـق تـا مقلـد فرق هاست  ***  کاین چو داوود است و آن دیگر صداست

منبع گفتار این سوزی بود  ***  وآن مقلد کهنه آموزی بود

مثنوی معنوی، دفتر دوم ،ابیات 3267-3266

پیامبر اکرم(ص) فرمود :

   اگر مؤمنی پیش از مرگ برگه ای از علم از خود بر جای گذاشته باشد همین یک برگ روز قیامت میان او و آتش جهنم مانع می شود و خداوند در ازای هر حرفی که برآن برگه نوشته شده باشد شهری هفت برابر بزرگ تر از وسعت کل دنیا به او عطا می کند. 

بحارالانوار، جلد2، باب 19، ص 144، حدیث 1

* یکی از مسائل مهم در امر تحقیق نشاط و شادابی محقق در کار خود است.

* یک محقق توانا و موفق کسی است که با شوق و ذوق و نشاط در پی حل مسأله خود باشد و هرگز خستگی وکسالت به خود راه ندهد.

علم دریایی است بی حد و کنار  ***  طالب علم است غواص بحار

گر هزاران سال باشد عمر او  ***  او نگردد سیرخود از جستجو                                                  

برگرفته از آیین زندگی(اخلاق کاربردی) : احمد حسین شریفی

* تنظیم گزارش تحقیق بخش اساسی فرآیند پژوهش محسوب می شود.

* هدف از تهیه گزارش تحقیق چیزی جز ارتباط روشن تحقیق و یافته های تحقیق نیست.

* طرح مسأله ، نصف حل مسأله است.   ( اینشتین )

* تمامی دانش چیزی جز یادآوری نیست. ( افلاطون )

* اگر به من بگوئی فراموش می کنم

        اگر یادم بدهی به خاطر می آورم

            اما اگر درگیرم کنی یاد می گیرم .

* دارائی واقعی انسان حافظه است. در هیچ موردی انسان تا این حد ثروتمند نیست ، در هیچ موردی انسان تا این حد فقیر نیست.   

والسلام ./ .             18 آذر 1389

تهیه و تنظیم : خانم سکینه مرادی

فوق لیسانس الیات ، محقق و مدیر مجتمع آموزشی فرزانگان

عضو شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

www.mazand.medu.ir/2022www.edumazand.ir  &  www.pagohesh.blogfa.com

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم آذر 1389ساعت 9:29  توسط امیدبابانیا  | 

پژوهش کلید دانایی

« هوالعلیم »

پژوهش کلید دانایی

* پژوهشگر همچون عقابی است که اوج می گیرد و از بالا به مسائل می نگرد، جهانی می اندیشد و منطقه ای عمل می کند.

* پژوهشگر وارسته است و خادم حقیقت، کمتر از مردم متعارف در زندگی احساس کمبود می کند. چون در پی کسب لذات آنی نیست.

* پژوهشگر در زمان حال زندگی می کند اما نه حالی منقطع از گذشته و آینده، چشمی به عقب دارد تا با بهره گیری از تجربیات پیشینیان به آینده عمیق تر بنگرد.

* هر چه معلم پژوهنده به ابعاد اجرایی کارش آگاه تر باشد، در رسیدن به هدف های پژوهشی موفق تر است.

* معلم نظر را در حین عمل آزمون می کند و بدین وسیله به بهبود کار و ارتقای سطح دانش خود کمک می کند.

* اقدام پژوهی را ترکیبی از عمل و تحقیق می دانند که فرد در جریان آن می کوشد تا عملی را بشناسد، بهبود بخشد و اصلاح کند.

* معلمان مناسب ترین اشخاص در تشخیص مسائل و نیازهای آموزشی هستند، بی مناسبت نیست که خود اقدام پژوهی کنند.

* معلمان در حرفه خود که فن آموزش و پرورش است زمانی موفق خواهند بود که از روش های سنتی  برای حل مشکلات کلاس درس استفاده ننمایند.

* پژوهش تلاشی است خستگی ناپذیر، جدی و صمیمی در راه جستجو و کشف حقیقت در مورد یک چیز.

والسلام ./ .

تهیه و تنظیم : خانم الهام یداله زاده

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

محقق ، معلم نمونه ، مؤلف ، معلم پژوهنده برتر

عضو شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

17 آذر 1389

www.edumazand.ir

www.pagohesh.blogfa.com

www.mazand.medu.ir/2022

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم آذر 1389ساعت 15:4  توسط امیدبابانیا  | 

حکایت کامروا شدن و جعبه ی عبادت

« هواللطیف »

حکایت کامروا شدن و جعبه ی عبادت

1- پند لقمان برای کامروا شدن

روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی . اول این که سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری . دوم این که در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی . و سوم این که در بهترین کاخ ها و خانه های جهان زندگی کنی . پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم ؟

لقمان جواب داد :

اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که می خوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد. اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است . و اگر با مردم دوستی کنی ، در قلب آنها جای می گیری و آن وقت بهترین خانه های جهان مال توست.

2- جعبه ی عبادت

دیروز شیطان را دیدم. در حوالی میدان بساطش را پهن كرده بود؛ فریب می‌فروخت.

مردم دورش جمع شده‌ بودند،‌ هیاهو می‌كردند و هول می‌زدند و بیشتر می‌خواستند.

توی بساطش همه چیز بود: غرور، حرص،‌دروغ و جنایت ،‌ جاه‌طلبی و ...  

هر كس چیزی می‌خرید و در ازایش چیزی می‌داد.

بعضی‌ها تكه‌ای از قلبشان را می‌دادند و بعضی‌ پاره‌ای از روحشان را.  

بعضی‌ها ایمانشان را می‌دادند و بعضی آزادگیشان را. 

شیطان می‌خندید و دهانش بوی گند جهنم می‌داد. حالم را به هم می‌زد.  

دلم می‌خواست همه نفرتم را توی صورتش تف كنم. 

انگار ذهنم را خواند. موذیانه خندید و گفت: من كاری با كسی ندارم، فقط گوشه‌ای بساطم را پهن كرده‌ام و آرام نجوا می‌كنم. نه قیل و قال می‌كنم و نه كسی را مجبور می‌كنم چیزی از من بخرد. می‌بینی ! آدم‌ها خودشان دور من جمع شده‌اند.   

جوابش را ندادم. آن وقت سرش را نزدیك‌تر آورد و گفت‌: البته تو با اینها فرق می‌كنی. تو زیركی و مومن. زیركی و ایمان، آدم را نجات می‌دهد. اینها ساده‌اند و گرسنه. به جای هر چیزی فریب می‌خورند.

از شیطان بدم می‌آمد. حرف‌هایش اما شیرین بود. گذاشتم كه حرف بزند و او هی گفت وگفت وگفت.

ساعت‌ها كناربساطش نشستم تااین كه چشمم به جعبه‌ی عبادت افتاد كه لابه­لای چیز‌های دیگربود. 

دور از چشم شیطان آن را برداشتم و توی جیبم گذاشتم. و با خودم گفتم: بگذار یك بار هم شده كسی، چیزی از شیطان بدزدد. بگذار یك بار هم او فریب بخورد.

به خانه آمدم و در كوچك جعبه عبادت را باز كردم.  

توی آن اما جز غرور چیزی نبود.  

جعبه عبادت از دستم افتاد و غرور توی اتاق ریخت.

فریب خورده بودم، فریب. دستم را روی قلبم گذاشتم، ‌نبود !

فهمیدم كه آن را كنار بساط شیطان جا گذاشته‌ام.   

تمام راه را دویدم. تمام راه لعنتش كردم. تمام راه خدا خدا كردم. می‌خواستم یقه نامردش را بگیرم. عبادت دروغی‌اش را توی سرش بكوبم و قلبم را پس بگیرم.  

به میدان رسیدم، شیطان اما نبود. 

آن وقت نشستم و های های گریه كردم. اشك‌هایم كه تمام شد،‌ بلند شدم تا بی‌دلی‌ام را با خود ببرم كه صدایی شنیدم،صدای قلبم را و همان‌جا بی‌اختیار به سجده افتادم و زمین را بوسیدم. به شكرانه ی قلبی كه پیدا شده بود.

به امید این که هیچ قلبی به بهانه ی عبادت کنار بساط شیطان جا نماند. 

تهیه و تنظیم : علیرضا باباگلی   15/9/89

www.mazand.medu.ir/2022www.edumazand.ir  & www.pagohesh.blogfa.com

 

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم آذر 1389ساعت 13:11  توسط امیدبابانیا  | 

چگونگي به وجود آوردن شادي و نشاط و اميد و انگيزه در كلاس درس و مدرسه

به نام خدا

چگونگي به وجود آوردن شادي و نشاط و اميد و انگيزه در كلاس درس و مدرسه

گرد آورنده: ربابه اباذري

معلم نمونه شهرستان بابل در سال 1387

*********************************************

مقدمه:

اگر شادی و نشاط در مدرسه نباشد زیستن برای یادگیری و یادگیری برای زیستن متعالی محقق نخواهد بود.

جهان هستی در نتیجه تلاش مداوم و همکاری مجموعه ای عظیم به وجود آمده و در تلاش و پویایی این اعضا است که هر روز حیاتی نو اقامه می کند چنانچه مصداق بارز این کلام است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند. و حال اگر نظری ریز بین تر بر این مجموعه اندازیم یکی از هزاران ما حصل آن تشکیل اجتماعات مردمی است اجتماعی که به طور خاص در پیکره اش خانواده ها نقش بسته اند.

زمانی که فرزندان یک خانواده یا یک اجتماع در یک محیط سالم و با نشاط زندگی نمایند و به دور از تنش ها و هتک حرمتها و در سایه احترام متقابل والدین در یک مکتب درس تربیت می شوند. اگر خانواده ها در شاداب سازی زندگی فرزندانشان تلاش نمایند طبیعی است که نتیجه موثرتری در فرایندهای زندگی آینده بچه ها خواهد داشت. از جمله گردشهای هفتگی ماهانه و حتی سالانه به تجدید قوای روحی خانواده کمک کرده و با نشاط و شادابی والدین فرزندان اطمینان خاطر یافته و به دور از تنش ها و اضطرابها استرسها به حرکت در مسیری صحیح هدایت می شوند. که البته در کنار همه ی آنچه گفته شد افکار و عقاید پدر و مادر و چگونگی به دست آوردن این نشاط نیز حایز اهمیت است. ولی اجتماع هم نباید این کار را فقط به عهده ی خانواده بگذارد بلکه جامعه نیز در به وجود آوردن فضای شاداب و قابل تحمل برای بچه ها باید نقش مهمی را ایفا کند و این زمانی موثر واقع می شود که کارها با برنامه ریزی صحیح و رعایت تمام اصول اخلاقی طرح شوند. از آنجا که محیط آموزشی مدرسه در بین محیط بعد از خانواده قرار داد که فرد در آن اجتماعی شده و در معرض آموزشهای رسمی قرار می گیرد که این آموزشها در سرنوشت او و بالطبع در سرنوشت جامعه موثر خواهد بود و برای اینکه تلاش مدیران و معلمان و کلیه مسئولان آموزشی در این محیط و سرمایه های مادی و معنوی جامعه در زمینه های آموزش و پرورش هدر نرود بهتر است این آموزشها در محیطی شاد ارائه شود.

زیرا یادگیری و آموزش در محیط شاد بهتر از محیط های خشک و سرد است پس دانش آموز در یک محیط با نشاط بهتر می تواند یاد بگیرد تا در محیطی سرد و بی روح.

هنگامی که در مدرسه مکانی برای آموختن مهارتهای کاربردی زندگی باشد برای دانش آموزان شوق انگیز و نشاط آور خواهد بود.

دانش آموزان در این مدارس با حوصله و اشتیاق به عمق مطالب پی می برند، آنها را می فهمند، تجربه می کنند و به زندگی خود مرتبط می سازند. از این رو با ذوق و شوق به مدرسه آمده و امید به موفقیت و زندگی در آنها تقویت می گردد. زیرا نشاط و انبساط موجب شکوفایی استعدادها شده و انسان شاداب، پویا و پر تحرک به زندگی امیدوار گردیده و برای رسیدن به اهداف خود سرسختانه تلاش می کند.

مهمترین مولفه شاد بودن امید به زندگی است. به عبارت دیگر بین شاد بودن و امید به زندگی یک رابطه مستقیم وجود دارد. به امید روزی که در مدارس ما تمامی مولفه های شاد به کار گرفته شود.[1]

شادی چیست؟

شادکامی و نیکبختی هنری است آموختنی. شاد بودن حقیقی یعنی آن نشاط جانفرایی که از رضایت و آرامش خاطر می آید که بدون شادی دیگران میسر نمی شود.

اندازه خوشی و ناخوشی افراد بسته به مال و مقام و سایر مزایا و یا بدی و خوبی پیش آمدها نیست بلکه بیشتر وابسته به قدرت تعقل و طرز فکر هر فردی است.[2]

شادی واقعی آن نوع سادی است که مکان و زمان در آن تأثیر نداشته باشد. بهترین مثال برای این نوع شادی، ارتباط شادمانه کودکان با یکدیگر استو نوع شادی که توأم با خلاقیت می باشد.

باید توجه داشت که شادی و نشاط و شادابی در صورتی مثبت و مطلوب تلقی می شود که با دید «الدنیا مزرعه الاخره» به آن نگریسته شود نه آن که در غرب موسوم است. یعنی شادی و نشاط دنیوی برای هر چه بیشتر فراموش کردن آخرت و امکان استفاده های هر چه بیشتر از لذات این دنیا.[3]

شادی در اسلام:

اسلام دین شاد است شیعه اگر غم دارد ولی محزون نیست بلکه غم برای شیعه بار معرفتی دارد.[4]

شادی در فرهنگ ایران باستان:

در میراث کهن ما ایرانیان شادی پدیده ای کهن محسوب می شود به گونه ای که می گویند نخستین معجزه ی زرتشت خندیدن وی در بدو تولد بوده است.

پارسیان شادی را آفریده خداوند و اندوه و غم را آفریده ی اهریمن می دانستند. مردم ایران باستان حدود 60 روز از سال را جشن می گیرند و به ستایش می پرداختند. گذشتگان ما برای پیدایش انسان جشن بزرگ نوروز را با شکوهی بسیار زیاد بر پا می کردند. ایرانیان سعی می کردند به هر بهانه ای روزگار را به شادی و شکرگزاری سپری کنند و پیشینه ی تاریخی کشورمان نشان می دهد که نشاط در همه ی ادوار مورد توجه ایرانیان بوده است.

چو شادی بکاهد، بکاهد روان *** فرو گردد اندر میان ناتوان

مده دل به غم تا نکاهد روان *** به شادی همی دار دل را جوان[5]

شادی لازمه ی حیات اجتماعی:

اگر با دقت احوال انسان های شاد و ناشاد را بررسی کنیم، متوجه می شویم که اندوه مادی متاعی شیطانی و شادی هدیه ای رحمانی است.

از ابتدای تمدن بشری غم و اندوه مایه ی توقف و انزجار و شادی و نشاط عامل تحرک و نظم بوده است. انسان از اندوه و غم تاریکی می گریزد و به شادی و نور پناه می برد. شاد زیستن آرزوی دیرینه ی آدمی است و ریشه در خلقت و نهاد آدمی دارد در جامعه ی غم زده انرژی افراد صرف بر کردن اندوه و ناراحتی می شود و دیگر فرصتی برای تولید و توسعه اندیشه های سالم باقی نمی ماند. به تجربه ثابت شده است شادی و نشاط ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسانهاست. در جامعه ی خوشحال و خرسند تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم تر خواهد بود. بدون شک در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت تر به دست می آید.

در محیط شاد ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می شود. غم زدگی محکوم به شکست است و از این بابت بر دلسوزان جامعه واجب است روح شادی و نشاط را در رگ حیاط جامعه بیش از پیش تزریق کنند. ما باید بتوانیم با برگزاری جشن های ملی- دینی و دیرینه ی میهن خود اسباب شادی و شادمانی جامعه و مردم را فراهم کنیم تا از بروز هزاران مشکل جلوگیری کنیم و یا صرف هزینه های کم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان باشیم.

ما برای اینکه در سطح جامعه میزان شادی را بالا ببریم، باید از افراد خانواده ها شروع کنیم. اگر آنها شاد باشند سرانجام جامعه ای شاد خواهیم داشت.

نباید فراموش کرد که مشکلات اجتماعی راه حلهای اجتماعی دارند در راهکارهای در برخورد با چنین مشکلاتی می توانند بسیار کار ساز باشند و همیشه پیشگیری کار آمدتر از درمان است.[6]

رمز و راز شاد زیستن چيست :

لازمه ی شادی و شاد بودن چیزی نیست جز مثبت اندیشی و جست و جوی خوبیها و زیبائیها.

انسان با نگرشی منفی به دنیا چیزی جز روحیه ی افسرده و چهره ای غمگین و حالتی خشمگینانه ندارد.

انسان معمولاً جایگاه و مقام ارزشی بالا دارد. اگر در آیات و نشانه های خداوند و نیز در قرآن کریم و کتب آسمانی دیگر به تفحیص بپردازیم، کراراً با موضوع قدرت انسان و دمیده شدن روح خداوند در وجودش برخوردار می کنیم. هیچ موجودی را نمی توان یافت که مانند انسان تکامل یافته و توانا باشد.

خداوند یکتا همه توانایی ها و قابلیت ها و استعدادهای لازم را به شکل بالقوه در ابعاد وجودی انسان قرار داده است و او را مختار ساخته تا در صورت تمایل آن ها را به عمل در آورد که این از بزرگ ترین موهبت های الهی برای انسان است.

موفق ترین و کامیاب ترین افراد کسانی هستند که دائماً امواج و پیامهای مثبت شخصیت وجودی خود را دریافت می کنند و از تخیلات مثبت فراوانی برخوردارند و واقع بین هستند.[7]

اهمیت تقویت نشاط و امید به زندگی در مدرسه:

امروزه پس از سالها بحث و جدل و نظریه پردازی درباره توسعه و شاخص های آن، صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی ، شاخص به نام توسعه انسانی را به عنوان معیار توسعه یافتگی مطرح کرده اند. برای رسیدن به توسعه انسانی از سه شاخص اصلی استفاده می شود.

شاخص نرخ امید به زندگی- شاخص باسوادی- شاخص درآمد سرانه برای بالا بردن نرخ امید به زندگی راههای گوناگون وجود دارد. که یکی از راههای آن مجهز کردن افراد به مهارت های احساسی زندگی و توجه به بهداشت روانی است.

مهارت به معنی به کار بستن اصول و راهبردهای نظری آموخته شده در حل مسائل و موقعیت های عینی است. مدرسه نخستین جامعه ای است که مودک در آن گام می نهد و اگر درست عمل کند عامل مهمی در پرورش مهارت های زندگی محسوب می شود. کودکان و نوجوانان 12 سال در مدرسه زندگی می کنند، یاد می گیرند و ساخته می شوند. اولین تجربه های زندگی اجتماعی کودکان در محیط مدرسه فراهم می شود و بسیاری از برداشت های ذهنی، پیش فرضها، باورها و بازخورهای آنان نسبت به زندگی در مدرسه و در کلاس درسی مورد آزمون سنجش و تجربه قرار می گیرد و گفته می شود مدرسه سرچشمه مناسبات اجتماعی و رفتارها و کردارهای نسل آینده است و در بلند مدت نسل جامعه محصول فرهنگی آن قلمداد می شود.

مدرسه اگر ایستا، غم زده و میرنده باشد دانش آموزان به جای نشاط و طراوت و شادابی، انزجار و به جای مهربانی و عشق ورزی، حسادت و کینه توزی را می آموزند.

در مدرسه پویا، امید به زندگی، موفقیت و کنجکاوی، شادی و طراوت تحصیلی، برانگیزنده و تحقیق دهنده استعدادها و نیازهای فطری و مقتضیات آتی دانش آموزان است.

مدرسه باید ضمن آموزشی علوم تجربی، مفاهیم ریاضی، زبان و علوم اجتماعی، کوشش جهت داری نیز برای ایجاد فرصت های علمی تعریف مهارت های زندگی و آموزشی آن به دانش آموزان فراهم کند و به طور کلی مهارت های لازم را برای داشتن یک زندگی موفقیت آمیز به دانش آموزان یاد بدهد.

در مدارس مدرن مهارت در حل مسئله ، مهارت در تصمیم گیری درست مهارت در طرح هدف های واقع بینانه زندگی مهارت در تفکر انتقادی و خلاق و مهارت در برقراری ارتباطات انسانی از جمله مهارت هایی اند که زیاد به آن توجه شده.

در کشورهای توسعه یافته به موازات آموزش علوم و فنون به جنبه های دیگری چون توسعه خود، رشد هیجانی و عاطفی تمرکز حواس، تفکر، کنترل خود، مهرورزی، نوع دوستی، محبت به دیگران، مدیریت در رفتار و اخلاق نیک، امیدواری به زندگی در متن برنامه ریزی های آموزشی و تربیتی، تحت عنوان مهارت های زندگی، وارد شده است. در چنین شرایطی است که تربیت از دالان مدرسه به گستره جهان هستی وارد می شود و شرق زیستی با شور و نشاط دانستن یگانه می شود.[8]

راهکارهایی برای بهسازی و با نشاط سازی کلاس درس:

1-یادگیری مشارکتی: با آماده کردن دانش آموز از قبل و بیان کردن ویژگیهای گروه از نظر تعداد (4-3) نفره و ناهمگن بودن و تشکیل گروه های فعال و مسئولیت دادن به هر گروه در ارتباط با موضوع و مشخص کردن وظیفه هر فرد در هر گروه (به عهده سر گروه) و بوجود آوردن شرایط مطلوب، دانش آموزان به جای زمینی که معلم را مرجع اصلی بدانند به هم کلاسی های خود به عنوان مراجع مهم و با ارزش نگاه می کنند در این روش یادگیری در یک فضای گرم، دوست داشتنی و جاذب که دانش آموزان احساس امنیت می کنند، یادگیری افزایش پیدا می کند. باعث افزایش موقعیت های تحصیلی به همراه رشد ادراک می شود و زمینه را برای رشد مهارت های اجتماعی در دانش آموزان فراهم می آورد.

البته قبلاً قوانینی برای گروه در نظر گرفته می شود که مثلاً رعایت درست صحبت کردن و احترام گذاشتن به همدیگر و غیره . معلم در این روش یادگیری نقش هدایت گروه ها و نظاره گر و بر طرف کننده مشکلات و سئوالات را خواهد داشت.[9]

2-در کلاس از روشهای فعال تدریش گوناگون استفاده کند (تنوع) روشی که متناسب با موضوع درسی آن جلسه باشد. معلم وقتی که با روش های مختلف تدریس آشنا باشد در عمل و به هنگام ارائه ی درس باید با تشخیص موقعیت روش ها و فنون مناسب را انتخاب کند.[10]

3-حس فراح و شوخ طبعی داشته باشد و این حس حالت خشکی و یک نواختی کلاس را از بین می برد و یا تا حدی به دانش آموزان اجازه گفتن چیزهایی کوتاه که باعث خنده دانش آموزان و شادی آنها شود داده می شود.

4-با همه وجودش عاشق کار و به دانش آموز عشق بورزد و این را هم با بیان و هم با عمل به دانش آموز بفهماند بطوریکه دانش آموز این را درک کند.

5-در کلاس ارتباط عاطفی و انسانی بین معلم و دانش آموزان و هم کلاسیها با همدیگر برقرار باشد و دانش آموزان احساس کنند که مورد حمایت بقیه افراد کلاس و معلم می باشند.

6-نحوه ی اداره ی کلاس را با روح و سرزنده نگه دارد.

7-ارائه مطالب جدید و متنوع و پرهیز از مطالب کهنه و تکراری موجب تغییر نگرش و احساس لذت در کلاس درس شده و مایه ی تقویت انگیزه خواهد بود.

8-بها و شخصیت دادن به تک تک دانش آموزان و با اسم آنها را صدا زدن و با آن ها در خصوص علایق و فعالیت های فوق برنامه ای خارج از مدرسه صحبت کردن، عامل علاقه مندی آن ها به مدرسه و کلاس درس و رسیدن به هدف های آموزشی خواهد بود.

9-تشکیل کلاس هر از گاهی در کتابخانه یا آزمایشگاه و یا حتی در فضای سبز حیاط مدرسه، باعث شادی و نشاط دانش آموزان و علاقه ی بیشتر آنان نسبت به مطالعه و آزمایش می شود.

10-معلم همراه دانش آموزان به گردش علمی کوه، جنگل، دریا، طبیعت و یا بازدید از موزه ها و نگارخانه های هنری (بستگی به درس) بروند و تهیه عکس یا فیلم هایی از آن گردش علمی و زدن به برد مدرسه و با نمایش در آوردن برای بقیه می تواند حالت جنبش و انگیزه ای را ادامه دهد.

11-دادن جایزه های مختلف حتی آدامس، سیب و شکلات و غیره برای فعالیت های مثبت دانش آموزان و کردن جریمه هایی از این قبیل مثل خرید آدامس و شکلات و سیب و غیره به دانش آموزی که کم فعالیت کرده و یا خطایی که در کلاس مرتکب شده مثل دیر آمدن، حرف زدن بی موقع و زیاد و غیره.

12-به دانش آموزان بفهماند که مطالعه کلاس و آموزش آن ها چگونه در حال و وضعیت آن ها تأثیر مثبت دارد مطالب را طبق ذوق و علاقه ی آنان تنظیم کند.

13-اداره آزمایشگاه و نمایشگاه کلاسی توسط دانش آموز:

مسئولیت اداره امور مثل آوردن نمونه گروه بندی و تمیز کردن آزمایشگاه و نمایشگاه را دانش آموزان واگذار کنیم.

14-ایجاد بیمارستان کلاس:

به منظور ارتقای سطح بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری های واگيردار یکی از نیمکت های کلاسی را به این امر اختصاص داده و دانش آموزی که دردی در خود احساس می کند و یا دوران نقاهت سرماخوردگی را می گذراند با هماهنگی بهیار در کلاس، در آن جا مستقر می شود و ادامه ی درس را در آن جا دنبال می کند.[11]

15-به سوالات دانش آموزان به دقت پاسخ دهد و برای خواسته های آنان اهمیت قائل باشد.

راهکارهایی برای بهسازی و با نشاط سازی مدرسه:[12]

برای بهسازی و با نشاط سازی مدارس، نیاز است تمامی منابع انسانی در فرایند آموزشی مشارکت کنند. از جمله افرادی که بعضاً از آنها غافل می مانیم که دانش آموزان هستند.

1-کشت و کار: در صورت امکان در حیاط مدرسه جاهایی برای کاشتن سبزیجات و گیاهان وجود دارد. برای هر کلاس در صورت امکان فضایی از حیاط مدرسه را در نظر می گیریم و بنا به علاقه ی اعضای کلاس، کشت گیاه خاصی را به آنها واگذار می کنیم. (مدیر و معلم در این طرح نقش هادی و ناظر را دارند)

2-نرمش صبحگاهی با پخش موسیقی مناسب:

پخش موسیقی ملایم در مراسم آغازین مدرسه و نرمش و ورزش صبحگاهی باعث می شود دانش آموزان از لحاظ جسمی و روحی آمادگی خوبی برای ورود به کلاس پیدا کنند.

3-تجهیز مدارس از بعد سخت افزاری و نرم افزاری.

4-عیادت از دانش آموز بیمار یا رفتن به منزل دانش آموزی که دچار واقعه ای یا حادثه ای شده.

5-بازدید دانش آموزان از مکان های مذهبی، علمی، فرهنگی و تفریحی و بردن به سینما و دیدن فیلم های آموزنده و خوب بعد از امتحانات ترم.

6-احیای سنت های ایرانی و مذهبی در مدرسه:

مثل شب یلدا، چهارشنبه سوری، آدم برفی، هفت سین، مراسم عزاداری امام حسین، عید فطر، عید قربان و غیره و زيارت عاشورا (با پذيرايي)

7-پخش موسيقي در زنگ تفريح در مناسبت هاي مختلف و زنگ هاي هنر و زنگ هايي كه امكانش مي باشد. موسيقي اصيل و فاخر يا ترنم آبشار يا آواز بلبل

8-نصب تابلوي اعلانات در حياط مدرسه:

دانش آموزان ضمن بررسي روزنامه و مجلات مطالب مفيد و قابل استفاده را جدا مي كنند و براي اطلاع دوستان خود در تابلوي اعلانات مدرسه نصب مي كنند.

9-گسترش حسن مشاركت جويي:[13]

مدرسه يك موقعيت يادگيري واقعي و ايده آل براي رشد اجتماعي دانش آموزان محسوب مي شود. كودكان و نوجوانان بيشتر اوقات مفيد خود را در مدرسه مي گذراند. زمان كودكي و نوجواني زمان رشد و تكامل اجتماعي آنان است. البته در دوران نوجواني چون فرد مفاهيم اجتماعي شدن و روابط را بهتر مي فهمد مشاركت جويي بيشتر از دوره ي كودكي است. در نوجواني فرد دانايي خود را در مشاركت و فعاليت هاي اجتماعي به كار مي بندد و به پذيرش مسئوليت هاي گروهي و شركت در فعاليت هاي جمعي و هم تواني با اعضاي گروه علاقمند مي شود.

تحقيقات نشان مي دهد دانش آموزاني كه در فعاليت هاي گروهي شركت مي كنند:

- از محبوبيت و مقبوليت اجتماعي بالايي برخوردار مي شوند.

- به سطح بالايي از شايستگي اجتماعي مي رسند.

- روحيه ي دوستانه و مشاركتي پيدا مي كنند.

- به وظايف خويش كاملاً آشنا مي شوند.

- در حل مسئله مهارت پيدا مي كنند.

- احساس كفايت و شايستگي و شادابي ميكنند.

آثار مشاركت:

- شكوفا شدن استعدادها و رشد ذوق و انگيزه و در نتيجه گشايش راههاي جديد

- شناخته شدن خطاها و اشتباهات 

- افزايش ميزان و درجه ي محبوبيت در ميان هم سالان

- آشكار شدن قدرت تفكر

- ايجاد روابط دوستانه

- احساس شادابي و اميد

- اعتماد به نفس

- افزايش دانش و آگاهي[14]

10-دانش آموز محوري:

روزهايي از سال تحصيلي به دانش آموز محوري اختصاص داده شود بدين طريق كه گروهي از دانش آموزان مسئوليت هاي يك عددي مدرسه را بر عهده مي گيرند تا ضمن آشنايي با مشكلات، مسئوليت پذيري آنان نيز ارتقا يابد. البته بايد هر بار اعضاي گروه عوض شود.[15]

11-طرح مسابقه در طول سال به مناسبت هاي مختلف بين دانش آموزان با معلمان مسابقات ورزشي از جمله واليبال، وسطي، شطرنج و تنيس برگزار شود كه اين مسابقات اثرات مضاعفي براي شادابي روح و روان معلمان و دانش آموزان دارد.[16]

طرح صبح و سلامتي :

اختصاص دادن يك روز هفته به عنوان روز هويج خوري و در اين روز دانش آموزان به صورت دسته جمعي و به حالت مسابقه هر كدام يك عدد هويج را صرف كنند تا بدين وسيله كمبود ويتامين A بدن جبران شود و روز ديگر مثلاً سه شنبه هر هفته كه نوبت قرص آهن است ترتيبي داده شود كه هميشه اين قرص ها بهمراه يك عدد پرتقال صرف شود تا هم جذب آن براي بدن راحت تر و هم دانش آموزان با علاقه قرص آهن خود را مصرف نمايند.

- جذب و كمك به دانش آموزان بي بضاعت؛

- به هم نخنديم، با هم بخنديم

باعث تقويت روحيه نوع دوستي در دانش آموزان شده و احساس امنيت روحي و رواني در دانش آموزان خاص و جلوگيري از افت و ترك تحصيل در دانش آموزان بي بضاعت؛ كه اين حمايت مي تواند توسط همكاران دانش آموزان و يا افراد خير ديگر صورت گيرد.

- طرح تابلوي مخاطب و دوست

از آنجا كه علايق همه دانش آموزان يكسان نيست و گروهي از آنها به رشته هاي مختلف ورزشي و گروهي امور اجتماعي و ...

علاقه مندند و در اكثر مدارس براي اطلاع رساني در مورد همه از يك نوع تابلو اعلانات استفاده مي شود و احتمالاً بعضي از دانش آموزان فرصت و حوصله مطالعه همه محتويات تابلو را نداشته باشند، تابلوي جديد با شكلهاي مختلف در نظر گرفته شود، مثلاً براي رشته هاي ورزشي از تصوير وسايل ورزشي يا مسائل بهداشتي و پزشكي از صابون يا گوشي پزشكي و غيره استفاده كرده تا هم اطلاع رساني به نحو احسن صورت گيرد و هم تنوعي در اين امر داده شود.

اگر مسابقات فرهنگي، هنري يا مسابقات ورزشي يا علمي در پيش باشد از تابلوي مخصوص كه دور آن با چراغهاي چشمك زن تزيين شده استفاده شود. به اين ترتيب يك روز قبل از اينكه خواسته خود را به روي تابلو بياوريم چراغها را روشن كنيم تا توجه همه دانش آموزان به آن جلب شود. سپس وقتي همه متوجه خبر مهم شدند خواسته خود را به روي تابلو بياوريم. به اين ترتيب علاقه همه دانش آموزان براي شركت در اين فعاليت ها نيز زياد مي شود.

در دفتر مدرسه وايت بردي نصب شده و خطاب به همكاران روي آن نوشته شده (دوست من هر چه در ذهنت هست را بنويس) و همكاران هر چه دلشان بخواهد و اگر خواسته اي داشته باشند روي آن مي نويسند.[17]

12-طرح تولد در تولد:

مدير مدرسه اي به مدير جشنها معروف مي شود چون هر موقعيتي را در مدرسه با جشن كوچكي همراه مي سازد كه باعث بالا بردن روحيه دوست داشتن ديگران مي شود و هم ايجاد جو سالم و با نشاط در مدرسه مي كند.[18]

طرح طعمه و قلاب:

از آنجا که اکثر دانش آموزان علاقه چندانی به مطالعه و تحقیق ندارند و اگر رهایشان کنی حتی به سراغ کتابخانه نمی روند و و اوقات خود را به کارهای بیهوده سپری می کنند برای جلوگیری از بطالت گذشتن اوقات فراغت دانش آموزان مربی پرورشی و یا همکاران دیگر که به نوعی وقت آزاد در مدرسه دارند موظف شوند به کتابخانه رفته و کتابهای مفید را انتخاب و پس از مطالعه، نکات جالب کتاب را که اکثر دانش آموزان را به مطالعه وا می دارد را انتخاب و در مقوایی نوشته و در تابلوی اعلانات نصب نمایند (به همراه مشخصات کتاب) سپس دانش آموزان کتابها را تهیه و مطالعه نموده و موظف می شوند در زنگهای پرورشی و بیکاری آن را برای تهیه بقیه دوستان خود برای مطالعه بدهند و در پایان هفته سوم چند سوال تستی از دانش آموزان به عمل آید و به برندگان جوایزی اهدا شود.[19]

از لذت يادگيري در سفر وگردش علمي بهره بگيريد:

سفرهاي دانش آموزي ميتواند بهترين و به ياد ماندني ترين تفريح براي آن ها باشند. اما در عين حال انجام آنها از مسئوليت بسيار خطيري برخوردار بوده و نياز به برنامه ريزي بسيار دقيق دارد. كه بايد مطمئن داشته باشيد كه از آيين نامه ها، دستورالعملها و قوانين مربوط به موسسات آموزشي در ارتباط با بيرون بردن دانش، آگاهي داشته و هميشه از اين قوانين پيروي كنيد.

به دانش آموزان و والدين آن ها خلاصه ي برنامه ي سفر را به صورت چاپ شده ارائه دهيد.

در اتوبوس جايي قرار بگيريد كه بتوانيد دانش آموزان را به خوبي ببينيد.

تكاليفي را به آنها محول كنيد كه به دانش آموزان اجازه دهد با كمك يكديگر از تجربيات كسب شده خود طي سفر بهره برداري كند. بعد از سفر هر گاه براي ادامه ي حالت جنبش و انگيزه مناسب بود.

عكس ها ، نقشه ها كه عملكرد دانش آموزان را در معرض نمايش قرار دهيد.

و غيره ...[20]

نتیجه گیری:

شادی حالتی است که با روح انسانها ارتباط دارد و با فطرت ذاتی و انسانی هم خوانی دارد. انساني شاد و با نشاط است که با سایر افراد اجتماع می تواند روابط مثبت و مطلوبی برقرار کند. برای شاد زیستن باید فکرمان را نسبت به مسائل و مشکلات اصلاح و مثبت اندیش و واقع بین باشیم.

باید روح نشاط و شادی را در این نسل بدمیم و از انرژی آنان برای کار و تلاش به منظور ساختن آینده ی کشور بهره ببریم از آنجایی که مدرسه بهترین محیط برای پرورش انسانهای با نشاط می باشد باید بیشتر مورد توجه و عنایت دست اندرکاران قرار گیرد و به بکارگیری راههای درست در این ارتباط در مدرسه و کلاس این مهم محقق گردد.

برای بروز شادی به شکل صحیح احتیاج به آموزش های موثر و دقیق و حساب شده ای است که تنها با مطالعات و ارائه راهکارهای علمی و عملی در این راستا به تحقیق می پیوندد لذا اگر این آموزش های موثر را در محیطی آموزشی همچون مدرسه پایه ریزی شوند نتایج موثر و امید بخشی را برای دانش آموزان خواهند داشت و این را به یاد داشته باشیم دانش آموزان ما روزی بزرگان این سرزمین خواهند شد و این نشاط و امید و انگیزه را به نسل های بعد انتقال می دهند.[21]

منابع و مآخذ:

1-پاليزدار، مصطفي، 1388 فروردين، مديران مدرسه ها و ضرورت گسترش حسن مشاركت جويي دانش آموزان، رشته مديريت آموزشي شماره 60 ، ص 16

2-جان جي- گايزل، ترجمه حجازي،محمد، 1352 ، شادكامي تهران، انتشارات ابن سينا، ص 1

3-حسن زاده، اكرم، كاتوزيان، فيروزه 1388 ارديبهشت چند پيشنهاد ساده ولي قابل اجرا، رشد مديريت آموزشي، شماره 61 ، ص 12

4-حسني زنور، پريسا، 1382 ، دي، يادگيري مشاركتي، ماهنامه تربيت، شماره 4 ، ص 40

5-سرشار، مرضيه، 1388 ، بهار، شادي و نشاط در فرهنگ ايراني، رشد آموزشي علوم اجتماعي، شماره 3 ، ص 60

6-سرگزي، احمد علي، 1387 ، آبان، راهكارهايي براي بهسازي و با نشاط سازي مدارس، رشد مديريت مدرسه، شماره 55 ص 22

7-سيد آبادي، عصمت، 1387 ، آبان، روشهاي فعال تدريس، رشته معلم، شماره 235 ، ص 30

8-صباغيان، زهرا، 1384 تابستان، مدرسه و تقويت نشاط و اميد به زندگي، ماهنامه پيوند، شماره هاي 309- 310- 311 ، ص 28

9-مراد حاصل، مهدي، 1385 ارديبهشت، رمز و راز شاد زيستن، ماهنامه پيوند، شماره 319 ، ص 18

10-نيك پاكارد، فيل ريس، ترجمه شهرام، ركسانا/ مجدفر، مرتضي 1387 ، ارديبهشت، لذت يادگيري در سفر و گردش علمي، رشد معلم، شماره 245 ، ص 13

11-اينترنت، http://www.google.com  گلچين مهر و وفا



[1] -اينترنت gogle گلچين مهر و وفا

[2] - جان جي- گايزل، ترجمه حجازي،محمد، 1352 ، شادكامي تهران، انتشارات ابن سينا، ص 1

[3] - سرشار، مرضيه، 1388 ، بهار، شادي و نشاط در فرهنگ ايراني، رشد آموزشي علوم اجتماعي، شماره 3 ، ص 60

[4] - سرشار، مرضيه، 1388 ، بهار، شادي و نشاط در فرهنگ ايراني، رشد آموزشي علوم اجتماعي، شماره 3 ، ص 60

[5] - سرشار، مرضيه، 1388 ، بهار، شادي و نشاط در فرهنگ ايراني، رشد آموزشي علوم اجتماعي، شماره 3 ، ص 60

[6] - سرشار، مرضيه، 1388 ، بهار، شادي و نشاط در فرهنگ ايراني، رشد آموزشي علوم اجتماعي، شماره 3 ، ص 60

[7] - مراد حاصل، مهدي، 1385 ارديبهشت، رمز و راز شاد زيستن، ماهنامه پيوند، شماره 319 ، ص 18

 

[8] - صباغيان، زهرا، 1384 تابستان، مدرسه و تقويت نشاط و اميد به زندگي، ماهنامه پيوند، شماره هاي 309- 310- 311 ، ص 28

 

[9] - حسني زنور، پريسا، 1382 ، دي، يادگيري مشاركتي، ماهنامه تربيت، شماره 4 ، ص 40

[10] - سيد آبادي، عصمت، 1387 ، آبان، روشهاي فعال تدريس، رشته معلم، شماره 235 ، ص 30

[11] - سيد آبادي، عصمت، 1387 ، آبان، روشهاي فعال تدريس، رشته معلم، شماره 235 ، ص 30

[12] - سرگزي، احمد علي، 1387 ، آبان، راهكارهايي براي بهسازي و با نشاط سازي مدارس، رشد مديريت مدرسه، شماره 55 ص 22

[13] - پاليزدار، مصطفي، 1388 فروردين، مديران مدرسه ها و ضرورت گسترش حسن مشاركت جويي دانش آموزان، رشته مديريت آموزشي شماره 60 ، ص 16

[14] - حسني زنور، پريسا، 1382 ، دي، يادگيري مشاركتي، ماهنامه تربيت، شماره 4 ، ص 40

[15] - حسن زاده، اكرم، كاتوزيان، فيروزه 1388 ارديبهشت چند پيشنهاد ساده ولي قابل اجرا، رشد مديريت آموزشي، شماره 61 ، ص 12

[16] -اينترنت

[17] -اينترنت

[18] -اينترنت

[19] -اينترنت

[20] - نيك پاكارد، فيل ريس، ترجمه شهرام، ركسانا/ مجدفر، مرتضي 1387 ، ارديبهشت، لذت يادگيري در سفر و گردش علمي، رشد معلم، شماره 245 ، ص 13

[21] -نويسنده

+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم آذر 1389ساعت 12:37  توسط امیدبابانیا  | 

روز جلوه آیت حق

« بنام حق که اصل معرفت است »

   روز جلوه آیت حق

خورشید به میانه رسید و کاروان عشق می رفت تا به خیل آفتاب رسد...

   نوری رمید

      جرقه ای رسید

         ستاره ای افول کرد          

            و جان در تپش یار می مرد

              و خورشید رو به کاروان گفت

امروز روز جلوه آیت حق است

   و راز عجیبی در آن شکفته          

      و خداوند بندگانش را به بهترین آیین می خواند

         و آرام آرام مشق ولایت را   

            در جلوگاه انسانیت زمزمه کرد

و باد صبا همراز با خورشید، شکوه و عظمت عشق الهی را ، با خود به آینده برد

و همگان مست در نرگس چشمانش، هم آواز ندای آسمانی شدند، به ناگاه آسمان لرزید

و جرقه ای رو به کاروان گرفت، و مرد آسمانی چنین گفت: "من کنت مولاه فهذا علی مولا"

   و نگاه ابرمردی از تاریخ             

      با قدم های سبک و آرام          

          بر دل های سنگین اهریمنی نهاد و دست در دست خورشید

همچون نسیم بهاری بر دل خستگان تاریخ وزید و عطر الهی را بر جان سرگشتگان معبر عشق دمید و این عاشق کش عیار پیشه آتش وجودش خرمن زهد و ریا را جملگی نیست و نابود کرد و سکوت زیبای شقایق رنگین فام ما بلبلان باغ را به آشوبی متین در عصر ظهور نهاد و همگان مبهوت در غوغای سکوتش شدند و زیبایی شقایق نیلگون ما در دریای بیکران بلاغتش در فلق خون آلود سحرگاهی در یم پرتلاطم، امواج سحرآمیز را بر جان خسته تاریک کوفت و عصری نو در ورق تازه جان انسانیت دمید و خط بطلان بر خدایان ساحلی کشید و رسولان باطنی را به وجد آورد و این راز شکوفایی چمن از سردابه عالم امکان بود.

تهیه و تنظیم : امیــد بابانیــا  2/9/89

www.mazand.medu.ir/2022 & www.edumazand.ir  & www.pagohesh.blogfa.com

+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آذر 1389ساعت 9:58  توسط امیدبابانیا  | 

جوان و زيبايي

« هوالطیف »

جوان و زيبايي

جوان هميشه در جستجوي زيبايي است .

اگر جوانان زيبايي هاي واقعي را بشناسند هرگز به زشتي ها روي نمي آورند .

بعضي از زيبايي هاي به ظاهر لذت بخش مثل غذاهاي مسموم كننده است .

آيا كسي حاضر است لذيذ ترين غذاها را اگربه او ضرربرساند مورداستفاده قراردهد ؟

« هر زيبايي كه انسان را به طرف زشتي بكشاند ،

                                                     اصلاً زيبايي نيست . »

تهیه و تنظیم : امید بابانیا  ۲/۹/۸۹

www.mazand.medu.ir/2022 &  www.edumazand.ir  & www.pagohesh.blogfa.com

 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوم آذر 1389ساعت 8:55  توسط امیدبابانیا  | 

عزت نفس ، ضامن موفقیّت در پیشرفت تحصیلی

« هوالطیف »

عزت نفس ، ضامن موفقیّت در پیشرفت تحصیلی

   عزت نفس عبارت است از احترام به خود، خود ارزشمند دانستن یا تصویری که شخص از خودش دارد.

   مسأله عزت نفس و مقوله ارزیابی مثبت از خود از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است.

   مطالعات و پژوهش های متعدد نشان می دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری از خود نشان می دهند. پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف و رسالت های اولیا و مربیان است که در این ارتباط بیشترین نقش برعهده الگوهای رفتاری است.


یافته های تحقیقاتی پیرامون تأثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی

در یک تحقیق دانشگاهی با عنوان اثرات عزت نفس بر عملکرد دانش آموزان دختر و پسر سال اوّل تا سوم دبیرستان که در شهرستان اهواز صورت پذیرفته، اثرات عزت نفس بر عملکرد افراد بررسی شده است.

در این تحقیق از ۳۶۰ نفر دانش آموز دختر و پسر (کلاس اوّل تا سوم دبیرستان) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند استفاده شد و سطح ۵ درصد به عنوان سطح معنی دار بودن، انتخاب شد.

یافته های تحقیق نشان داد که افزایش و کاهش عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر، باعث افزایش و کاهش عملکرد آنها شده است. نتایج این تحقیق فرضیه های مطرح شده و یافته های تحقیقات قبلی را مورد تأیید قرار می دهند. همچنین در یک تحقیق که در شهرستان مشهد با هدف بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی نظام جدید انجام شد به این یافته رسید که میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.

پژوهشگران در تحقیق های دیگری که در بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در شهرستان اهواز صورت گرفته است، پی برده اند که میان عزت نفس و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان همبستگی مثبت وجود دارد یعنی میان دو متغیر، عزت نفس عامل مهمتر و بزرگتری است تا عملکرد تحصیلی و به عبارت دیگر عزت نفس عامل یا علّت اولیه برای عملکرد تحصیلی است.

● رهنمودهای کلی برای بالا بردن عزت نفس کودکان و نوجوانان

برای بالا بردن عزت نفس در دانش آموزان راه هایی وجود دارد که در اینجا به اختصار به چند مورد از آنها اشاره می شود.

ـ والدین به عنوان الگو و سرمشق خصوصاً قبل از ورود کودک به مدرسه می توانند از طریق چگونگی درگیری با مسائل زندگی نقش مهمی در عزت نفس کودکان خود داشته باشند.

ـ برای افزایش عزت نفس ضروری است اولیا و مربیان به تفاوت های فردی، ویژگی های رشدی، مهارت ها ، قابلیت ها، عواطف ، منش و استعدادهای کودک توجه جدی کنند.

ـ داشتن احساس اعتماد به فرزندان و سپردن برخی مسئولیت های منزل به او، کودک و یا نوجوان را در بهره گیری از استعدادها یاری می کند و عزت نفس او را افزایش می دهد.

ـ در شرایط آموزشی، بر فعالیت های دانش آموزان در یادگیری تأکید شود نه بر پیشرفت آنان.

ـ اگر مادر و پدر، رفتار پسندیده کودک را تقویت کنند و رفتار ناپسند او را مورد بی اعتنایی قرار دهند، به کودک کمک کرده اند تا بینش مثبتی در او نسبت به پیشرفت پیدا شود.

ـ به جای انتقاد، از تحسین استفاده کنید. بچه هایی که مورد انتقاد قرار می گیرند، همان برخورد را با خودشان خواهند داشت و در نهایت اشخاصی خواهند شد با عزت نفس پایین، تحسین، ابزار بسیار مهمی در طول فرآیند تربیت کودک است. والدین فکر می کنند اگر به طور دایم از کودکان خود انتقاد و اشتباه آنها را یادآوری کنند به آنها کمک می کنند، چرا که تصور آنها بر این است که کودکان با این تذکرات پرورش خواهند یافت، امّا از خودتان سؤال کنید آیا دوست دارید اشتباه های شما را بگویند؟ آیا اگر دایماً از شما انتقاد شود، پیشرفت خواهید کرد؟ واقعیت این است که ما از آنچه انجام می دهیم دفاع می کنیم و لذا اگر مورد انتقاد قرار بگیریم، کارمان را ادامه خواهیم داد و همین صفت یکدندگی که فطری است به ما اجازه نمی دهد که انتقاد را بپذیریم. در پس تمامی انتقادها این جمله قرار دارد: اگر فقط بیشتر شبیه من بودی و مثل من زندگی می کردی، بهتر از این بودی، امّا هیچ کس، حتی فرزند شما، دقیقاً خود شما نیست. پس بچه ها را به دلیل تلاشی که می کنند تحسین کنید، حتّی اگر ناموفق باشند، چرا آنها ریسک کرده اند. شرایطی فراهم کنید که فرزندانتان بدانند شما در کارهای آنها همراهشان هستید. به دنبال انتقاد از آنها نیستید. بدین ترتیب برای ساختن یک تصویر مثبت در کودکان گام مثبتی برداشته اید.

ـ نگذارید کودکان، خود را تحقیر کنند. هر وقت عبارات «من هیچ کاری نمی توانم انجام دهم.» «من نمی توانم دوچرخه سواری کنم» را از آنها شنیدید، در واقع به شما پیام داده می شود که عزت نفس آنها را بالا ببرید. در این مواقع نیازی به ارائه سخنرانی طولانی نیست. فقط باید آنها را با عبارات مثبت تشویق کنید. مثلاً «اگر از ذهنت استفاده کنی، همه کار می توانی انجام بدهی.» «اگر تلاش کنی می تونی آن مسأله ریاضی را حل کنی.» «اگر کمی دقّت کنی از عهده آزمون برمی آیی، بیا امتحان کنیم زود باش.»، «چرا فکر می کنی بلد نیستی؟ امتحان کن» پس از جملات ساده و مثبت تأکیدی که اعتماد به نفس کودک را بالا می برد استفاده کنید. اگر بچه ها این گونه جملات را مرتب بشنوند جملات مثبت تر را هم خواهند پذیرفت. هر وقت کسی در خانواده می گوید: من نمی توانم کاری را انجام دهم یکی دیگر از اعضای خانواده می گوید «موفقیت از می توانم ها به دست می آید نه از نمی توانم ها». این عبارت شعار ساده و کوتاهی است، امّا برای این که انسان بتواند یک کودک را برای انجام کاری به تلاش وادارد، بسیار کارآمد و مؤثر است.

ـ سعی کنید تأکید بر معیارهای ظاهری موفقیت را کم کنید. دویدن بی امان به دنبال پاداش، پول ، مقام و درجه، رتبه اوّل داشتن و اصولاً اهداف مادی یقیناً عزت نفس کودکان را پایین می آورد، یادمان باشد عزت نفس از نفس و از درون می آید نه از یافته ها و آنچه کسب می کنیم یا به دست می آوریم. وقتی کودک با این باور بزرگ می شود که فقط اگر نمرات خوبی بگیرد آدم شایسته ای است. اگر نمره متوسطی در کارنامه اش پیدا شود احساس حقارت خواهد کرد و بدیهی است که هر کودکی روزی در زندگی اش نمره ای متوسط یا پایین خواهد گرفت، شما نمی توانید همیشه نفر اوّل یا برنده یک مسابقه باشید، امّا همیشه می توانید خود را انسان شایسته و ارزشمندی بدانید.

عزّت نفس کودک حاصل ارزیابی ای است که او از خود دارد. او باید احساس یک فرد شایسته را داشته باشد. حتی اگر نمرات او کمتر از میزان انتظارش باشد یا این که در مسابقه ای مدال دلخواه خود را کسب نکند. به جای تقویت معیارهای ظاهری موفقیت در کودکان، باید در تمامی دوران زندگی، معیارهای درونی آنها را تقویت کرد. برای این کار چاره ای ندارید جز این که اهمیّت زیادی را که برای موفقیّت و رقابت قائل شده اید، کاهش دهید. به جای این که از کودکتان بپرسید، «معدل کارنامه ات چند شده است؟» سؤال کنید، «آیا از خودت راضی هستی؟» به جای این که بپرسید «آیا در آزمون زبان موفق شدی؟» سؤال کنید، «آیا فکر می کنی در زبان پیشرفت کرده ای؟» به جای اینکه بپرسید: «آیا برنده شدی؟» سؤال کنید «آیا از این که در مسابقه شرکت کردی و مهارت بیشتری کسب کردی، لذّت می بری؟»

کودکانی که می دانند بدون پاداش های ظاهری همچنان احترام به آنها حفظ می شود دایم در مسیر موفقیت هایی که دوست دارند باقی می مانند، امّا کودکانی که دایم به دنبال معیارهای ظاهری موفقیت می دوند، در مسیر مصرف داروهای آرام بخش، ابتلا به زخم معده و عزت نفس پایین قرار دارند. واقعیت خیلی ساده است هیچ کس نمی تواند همیشه در مقایسه با دیگران نفر اوّل باشد. امّا همه می توانند در نظر خود نفر اوّل باشند. به شرطی که ملاک، معیار درونی باشد. شرکت در یک مسابقه دو ۱۰ کیلومتر و اتمام مسابقه، می تواند برای فردی که به دنبال معیارهای درونی است، یک شاخص نمره اوّل باشد، امّا اگر شخصی به دنبال شاخص های ظاهری برای موفقیت باشد، حتماً باید مسابقه را ببرد تا احساس کند عزت نفس مثبتی دارد و در طول تاریخ بشر، هیچگاه یک نفر همیشه برنده مسابقه نبوده است.

ـ به کودکان بیاموزید با خود روراست و صادق باشند. کودکان هر بار که خود را فریب می دهند نظرشان در مورد خودشان تخریب می شود. کودکی که دچار خودفریبی می شود، دنیای بزرگی می سازد تا دیگران را نیز فریب دهد و در نهایت نظر دیگران را دلیل این دنیای خود ساخته می داند. برای این که از کودکانتان افراد صادقی بسازید باید از چنین جملاتی استفاده کنید: «اگر علت برنده نشدن تیم شما در مسابقه امروز، این بود که تیم رقیب بهتر بازی کرد، اهمیتی ندارد. همه آدم ها سرانجام روزی بازنده می شوند حتی اگر مسئولان هم کوتاهی کرده اند، نباید به دلیل این باخت آنها را سرزنش کنی» یا «اگر در درس فیزیک نمره خوبی نگرفته ای، به این علت است که در این درس ضعیف هستی. نه این که معلم شما معلم بدی است.

فکر می کنم به جای این که وقت زیادی صرف انتقاد از معلم خود کنی، باید بیشتر به درس فیزیک توجه کنی.» یا حتی اگر دیر هم به مدرسه برسی، باز هم بچه خوبی هستی، اما وظیفه شما این است که به موقع به مدرسه برسی، حتی اگر اتوبوس به موقع نیاید. کودکی که یاد بگیرد با خود روراست باشد، دارای عزت نفس خواهد بود و اگر شما همیشه برای صداقت و راستگویی ارزش قائل باشید، این امر قابل آموزش خواهد بود. به عنوان مثال: دروغ نگویید تا مجبور شوید فرزند خود را به دلیل همین کار سرزنش کنید. تمهیداتی بیندیشید تا همیشه شرایط برای گفتن حقیقت فراهم باشد و در عین حال کودک خود را به دلیل گفتن حرف راست تنبیه نکنید. دروغ گویی نشانه عزت نفس ضعیف است و نمی توان با گفتن دروغ شرایط خانه را برای گفتن حرف های راست فراهم کرد. اگر کودک شما یاد بگیرد برای این که نزد شما عزیز باشد نیازی به تظاهر ندارد، به او کمک کرده اید تا خود را با زندگی و نیز با دنیای درون خود هماهنگ کند.

ـ کودکی که مرتکب غفلتی می شود، انسان غافلی نیست، بلکه فقط عمل کرده است و این عمل به او فرصت رشد می دهد. کودکی که در درس ریاضی ضعیف است آدم کندذهنی نیست بلکه در این مرحله از زندگی، دانش ریاضی او در این سطح است. شما می توانید به کودک خود بیاموزید که از اشتباه های خود درس بگیرد و تا زمانی که می داند ارزش او ناشی از عملکرد او در یک کار خاص و در یک روز مشخص نیست هرگز نگرانی به خود راه ندهد. دقت کنید تا زمانی که وجود دارید ارزشمند هستید اگر خودتان چنین بگویید، نه کمتر، نه بیشتر، ارزشمندبودن براساس عملکرد نیست بلکه چیزی است که هر روز همراه شما است. لذا هر روز به کودکان خود به ویژه پس از این که مرتکب اشتباهی می شوند این نکته را یادآوری کنید که صرف نظر از عملکردشان، ارزشمند هستند. اگر می خواهید کودکان شما ارزیابی مثبتی از خود داشته باشند، همواره به آنها یادآوری کنید که «من فردی هستم که رفتارهایی دارم، امّا من رفتارهایم نیستم.»

ـ بچه ها دوست دارند احساس استقلال کنند تا عزت نفس بالایی داشته باشند و شما می توانید دست از ادعای مالکیت خود به کودکان بردارید و آنها را تشویق کنید تا به طور مستقل فکر کنند و در نتیجه عزت نفس آنها تقویت شود. گاهی از این سؤالات استفاده کنید: «به چه فکر می کنی؟» «در انتخابات به چه کسی رأی می دهی؟» «اوّل تو مسأله را حل کن بعد من راه حل را بررسی می کنم» یادتان باشد. استقلال عزت نفس را تقویت می کند. در حالی که وابستگی، عزت نفس را از بین می برد.

● نتیجه گیری

عزت نفس (self-esteem) یعنی احترام و حرمتی که برای خود قائل هستیم. بهره مندی از عزت نفس علاوه بر آن که جزئی از سلامت روانی محسوب می شود، با پیشرفت تحصیلی نیز مرتبط است. محققان بسیاری دریافته اند که بین عزت نفس مثبت و نمرات بالا در مدارس رابطه وجود دارد. این ارتباط حتی زمانی که کودکان خودشان را به عنوان دانش آموزان ارزیابی می کنند بالاتر است که می توان آن را « عزت نفس تحصیلی» آنها نام برد. کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، پیوسته نسبت به آنهایی که همان میزان توانایی را دارند امّا عزت نفس پایینی دارند عملکرد بهتری نشان می دهند.

آنها همچنین اهداف بالاتری برای خود تعیین کرده، نیاز کمتری به تأیید والدین از خود نشان داده، در برابر شکست کمتر تضعیف شده و دیدگاه واقع بینانه تری نسبت به توانایی های خود دارند. باید اذعان داشت اگر ما به خودمان ایمان داشته باشیم و خودمان را باور کنیم نه فقط می توانیم خود را تغییر دهیم و بهبود بخشیم بلکه می توانیم ایران را آباد کنیم و آن را مملکتی بسازیم متشکل از افراد فهمیده که نه فقط برای یکدیگر احترام قائل اند بلکه به خود نیز ارج می نهند.

منبع : غلامرضا آتش دامن http://www.migna.ir/ezterabemtahan/1211-1389-06-14  

تهیه و تنظیم : علی اصغر طالشیان 1/9/89

کارشناس امور تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

www.mazand.medu.ir/2022www.edumazand.ir  & www.pagohesh.blogfa.com

 

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر 1389ساعت 16:54  توسط امیدبابانیا  |